zaterdag 7 oktober 2017

Whisky King George V

 
 
Hans Feys met een stukje over onze betreurde vriend Marc Meulemeester.
 
 
“Op weg naar de Cotswolds, waar mijn Engelse familie woont, hadden we op de mailboot Oostende-Dover, whisky gekocht. King George V stond er op de fles die Marc onder het bed had verstopt in de logeerkamer van het huis van mijn tante Nicole en nonkel Graham in Wotton-under-Edge.
 
Die ochtend greep Marc bij het ontwaken onmiddellijk naar de fles en nam er een stevige slok van. Luid boerend en lachend reikte hij onderwijl de hand naar het boek dat naast zijn bed lag. Titel? The complete Works of William Shakespaere , een vuistdik werk in missaalpapier.
 
 
 
Hij had het als bagage mee van thuis. “Onontbeerlijk omdat het very Britisch was” zei hij daarover.
 
De avond voordien hadden we in de bar van ‘The Swann’, het plaatselijke hotel van Wotton-under-Edge, kennis gemaakt en uitgebreid gekout (gemoedelijk babbelen) met de lokale leeftijdsgenoten.
 
Met enkelen had Marc zich laat op de avond nog gewaagd aan een lsd-trip, waarvoor ik bedankte en Marc repliceerde: “het zijt nog genen echten.”
 
 
 
’s Anderendaags was hij evenwel niet weg te slaan van de complete works.

Tot laat in de namiddag las hij gestaag en laafde zich geregeld aan de whisky zonder ook maar een hap te eten. Hij verkneukelde zich als het ware in het boek.

’s Avonds keken we met mijn oom en tante naar het Eurovisie songfestival.

The New Seekers werden tweede met “Beg, steal or borrow”, Vicky Leandros won met "Après toi".

Vicky Leandros
 


De fles had Marc ondertussen leeg gedronken. Ik had me die dag vooral verwonderd over de gedragingen van mijn vriend. Het maakte een diepe indruk op mij, welk menselijk vermogen er in de toekomst voor mij te rapen viel. Weze dit een dagboekfragment uit 1972.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten