dinsdag 13 februari 2018

Het Verdriet van België - The Sorrow of Belgium - Le Chagrin des Belges - Der Kummer von Belgien

 
Ik was er als de kippen bij om dit meesterwerk in 1983 aan te kopen.
 
Toen (1980-1985) woonde ik in de Goudenregenstraat op de Wijnberghoek.
 
Goudenregenstraat 20
Een mens mag eigenlijk van niet veel dingen spijt hebben in het leven maar dat ik dit huis van de hand gedaan heb vind ik nog altijd een beetje een vergissing.
 
Mooi gelegen vlak tegenover de kerk, op een boogscheut van "den tempel", bijna aan de aankomst van de "Grote prijs gebroeders Clicque", een wielerwedstrijd die jaarlijks rond Pasen georganiseerd werd.
 
De enkele bomen die ik errond aangeplant had waren afkomstig uit Limburg. Scheutjes die Limburgse NMBS-collega's in Brussel hadden meegebracht voor mij.
 
Onlangs stelde ik vast dat de huidige bewoners ze verwijderd hadden. Iets van Limburg op de Wijnberg kon blijkbaar niet voor hen.
 
In die tijd werden er ook lentefeesten georganiseerd, de grote tent stond vlak naast mijn huis.
 
"Het Verdriet van België" las ik dus in de Goudenregenstraat. De eerste van de 27 hoofdstukken van "Het Verdriet" gingen een beetje moeizaam, net zoals de verfilming van de roman, een TV-serie uit 1994 van de BRTN. Het tweede deel "Van België" las als een trein.
 
Het duurde 30 jaar, tot in 2013, vooraleer Vlaanderen en vooral Wevelgem wist wie het hoofdpersonage was.
 
Op Vier liep een quiz "De slimste gemeente" en aan de Wevelgemse burgemeester Seynhaeve werd de vraag gesteld wie de hoofdfiguur was van "Het Verdriet van België". Jan, nochtans een verstandig man en een te duchten quizzer, bleef het antwoord schuldig. Met zijn familienaam moest hij het geweten hebben: Louis Seynaeve!
 
In Zuid-West-Vlaanderen leg je er straten mee, met de Seyn(n)(h)aeves, als je alle schrijfwijzen in aanmerking neemt
 
 
Op bladzijde 459 van zijn roman schrijft Claus zelfs dat de Seynaeves reeds in Wevelgem opdoken in de zeventiende eeuw.
 
Hoe kan dat aan de aandacht van de immer waakzame Jan ontsnapt zijn?
 
Begin jaren negentig verbleef ik een tijdje in Brussel en had ik het voorrecht om met Marc Didden over Het Verdriet van België en Louis Seynaeve een praatje te slaan, 's avonds, in het restaurant "El Greco" in de Vlees- en Broodstraat in Brussel.
 
El Greco in de Vlees- en Broodstraat
Ik hou van de films van Marc Didden, in het bijzonder van "Brussels By Night".
 
Marc Didden hielp ook mee aan de Vlaamse episodefilm uit 1987 van Dominique Deruddere "Crazy Love", een film gebaseerd op en geïnspireerd door het werk van Charles Bukowski.
 
Crazy Love
Ook "'t Bolleken", een van mijn favoriete romans van Cyriel Buysse, werd in 1988 verfilmd door Marc Didden voor TV.
 
 
 
In 2013 schreef hij "Hugo Claus, een hommage".
 
 
 
Boekbesprekingen en beschouwingen over "Het Verdriet van België" vind je in overvloed op het Internet. Op één feit wil ik de liefhebber van Claus nog wijzen.
 
Louis Seynaeve is op het kloosterpensionaat apostel Petrus en wie is een van de ander vier (later vijf) apostelen? Jawel, Byttebier, hij is apostel Barnabas.
 
Toeval bestaat niet.
 
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten