zaterdag 3 maart 2018

SV Wevelgem en Bernard Defever

SV Wevelgem 1959

Staand vlnr: Eugène Vanneste (uitbater De Grenadier), Noël Dalewyn, Willy Baeckelandt, Raf Vanhaverbeke, Hubert Baeckelandt, x, Wullaert, Sylvère Devos, x, Kamiel Deschamps
Gehurkt vlnr: x, Jacques Delrue, Bernard Defever, Eric Daels, Jeroom Holvoet, Frans Boury, Pol Vanneste (zoon van Eugène)

SV Wevelgem

Staande vlnr: Vandewalle, Bernard Defever, Claude Vanhalst, Willy Dewachter, Willy Baekelandt, Jozef Nollet, Marc Declercq, Noël Vanhaverbeke, Willy Hoorens
Gehurkt vlnr: Edgard Verschuere, "kleine Willy" Loosvelt, Marc Vanhoutte, Bernard Dejaegher, Frans Boury, Verschaete
Als klein ventje had ik een aanleg om nogal plots fan te worden van iets of iemand, op het idolate, dweperige af. En dat is nog altijd een beetje zo. Ik heb het voor iets/iemand of niet. Als ik het heb, is het ook à fond.
 
Dat kon zowel te maken hebben met sport als met muziek en literatuur.
 
Zelf was ik ook graag een topvoetballer, -renner, -gitarist en -schrijver geworden. Het is er niet van gekomen. Ondertussen koester ik mijn herinneringen aan de vroegere idolen, ze passen perfect in mijn gedenkschriften.
 
Ik vind het bovendien leuk om te grasduinen in hun verleden, als het kan, ook ten gronde.
 
In de jaren zestig was ik fan van Bernard Defever, een aanvaller bij SV Wevelgem, een linksbuiten denk ik. Ik vond hem een beetje de Wilfried Puis van Wevelgem.
 
Verschillende seizoenen miste ik geen enkele thuismatch, de verplaatsing naar SV Moorsele maakte ik ook mee.
 
Onlangs kwam ik via via in contact met Bernard, niet "opnieuw" in contact want de man kent mij van haar noch pluimen.

Bernard werd geboren te Kortrijk op 14 juni 1942.

Hij was aangesloten bij Racing Lauwe (toen 4de provinciale) en speelde er als kadet.
 

  Racing Lauwe - seizoen 1957-58
Van links naar rechts;
Staande vlnr: Pynnoo, Werbrouck, Dupont Michel, Michel Buyssens, Huyse Aime, Holvoet Leon, Ermé Buyssens, Noel Carpentier, Andre Coeman, Antoine Cossyns, Huyse Raffael
Zittend; Gehurkt vlnr: Walter Chambaere, Willy Vermaut, Defever Bernard, Andre Catry, Lionel Sintobin
(bron: Racing Lauwe)
 
Als scholier werd hij uitgeleend aan SV Wevelgem.
 

Bernard Defever als scholier bij SV Wevelgem.

Als 17-jarige speelde hij in de basis van SV Wevelgem (o.a. met Eric Daels), hij bleef er tot in 1964.

 
Op 28 februari 1960 maakte hij deel uit van de nationale juniorenploeg om een voormatch te spelen tegen de junioren van Frankrijk (0-0) samen met Paul Van Himst. Ze speelden samen ook tegen Spanje.


Nog in 1960 werd hij geselecteerd door coach Verboven om een tornooi te spelen in Oostenrijk met een Fifaselectie.



Bernard speelde daarna 2 seizoenen in het eerste elftal van A.S. Oostende, 1964-1965 (17 officiële competitiewedstrijden - 3 goals) en 1965-1966 (13 wedstrijden - 3 goals).
 
In 1966 speelt hij opnieuw voor SV Wevelgem en wordt er kampioen met Verhelle als trainer.

 
 


Op 30-jarige leeftijd, in 1972 vertrekt hij naar White Star Lauwe.
 
Daarna:
  • jeugdtrainer provinciale miniemen en kadetten
  • volgt trainerschool in Roeselare (1 jaar)
  • trainer-speler bij Kuurne
  • trainer-speler bij Marke
FC Marke met Bernard Defever als trainer (rechts tweede rij).

  • trainer bij de dames Kuurne (twee dochters beginnen er te voetballen)
Damesploeg van Kuurne. Naast Bernard Defever (links) zijn dochter Martine.

  • in het tweede jaar kampioen en naar de hoogste afdeling met matchen op Standard Luik en Herk De Stad
  • trainer junioren Gullegem
  • tot zijn 50ste actief gevoetbald bij caféploeg De Vaze, waar ook zijn schoonzoon actief was
Ik ben ook te rade gegaan bij A.S. Oostende, dat in de archieven dook.
 

 

 
AS Oostende - seizoen 1964-65 - tweede afdeling.
Staand vlnr: Raphael Delrue, Roland Muyle, Léopold Vrancken, Frans Cuyvers, Hugo Deprez en Kamiel Victor.
Zittend vlnr: Bernard Defever, Arthur Mariën, Albert Verschelde, Jose Casseyas en Bernard Timmerman
De kleinzoon van Bernard is 9 jaar en speelt ook reeds voor SV Wevelgem City, bij de U9, hij maakt er regelmatig zijn goaltje. De appel valt niet ver van de ...

Dit stukje over SV Wevelgem en Bernard Defever is in volle ontwikkeling en zal bijgewerkt worden zodra meer info en foto's in mijn bezit. Ik hoop die ook te kunnen bekomen via o.a. Frans Boury.
 
Ik doe graag tevens beroep op uw medewerking, beste lezer.
 
Alvast bedankt, en nog eentje uit de oude doos om (voorlopig) af te sluiten.


Uit Het Volk van 2 oktober 1957.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten